نکونام در پی جذب آقایی‌پور تاریخ دقیق صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس مشخص شد نشست نکونام با مدیران جدید استقلال دیدار ملی‌پوشان فوتسال با مقام معظم رهبری | اهدای انگشتر رهبری به وحید شمسایی پرسپولیس برای وحدت مدارک پزشکی می‌دهد بازگشت دوباره فلیک به مونیخ؟ پیام مهم نکونام به بازیکنان استقلال| ذوب تمام شد! احضار مربی استقلال به کمیته اخلاق پاداش میلیاردی کشتی گیران پرداخت شد جدایی آزمون از جمع رمی‌ها محرومیت کمیته انضباطی در انتظار حامدی‌فر ترکیب احتمالی رئال مادرید و بایرن مونیخ در دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هادی چوپان در حرم مطهر امام رضا (ع) + عکس تغییر نام استقلال منتفی شد خرید‌های بی‌رویه؛ دلیل قهرمان‌نشدن سپاهان نتیجه و ویدیو خلاصه بازی دورتموند و پاریس سن ژرمن| پایان رویای پاریسی امباپه ورود آقایان به بازی پرسپولیس و سپاهان ممنوع شد| حکم غیر منتظره درباره تخلفات اخیر پخش زنده بازی پاری سن‌ژرمن و دورتموند (۱۸ اردیبهشت) + تماشای آنلاین خداداد عزیزی: هیات فوتبال دکان و دستگاهی است تا عده‌ای در آن نان بخورند + ویدیو
سرخط خبرها

تاریخ‌نگاری حضور تیم‌های خراسانی در مسابقات کشوری سال ۱۳۶۵| حذف ابومسلم در مشهد!

  • کد خبر: ۱۰۲۴۲۶
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
تاریخ‌نگاری حضور تیم‌های خراسانی در مسابقات کشوری سال ۱۳۶۵| حذف ابومسلم در مشهد!
در این قسمت از مرور خاطرات فوتبال خراسان به وضعیت ابومسلم در دهه شصت پرداخته ایم.

حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ پس از مرور لیگ قدس سال ۱۳۶۵ در چهار شماره گذشته که به تاریخ‌نگاری شرایط و نحوه حضور تیم منتخب استان در مهم‌ترین مسابقات سراسری آن سال کشور پرداخته شد، در این شماره به جمع‌بندی حضور تیم‌های خراسانی در دیگر مسابقات کشوری و به مسابقات جام‌حذفی و رقابت‌های منتخب استان‌ها در سنین پایه می‌پردازیم.

آغاز رقابت رسمی باشگاهی به‌صورت حذفی

اولین چراغ رقابت‌های باشگاهی در کشور ۱۷ تیر ۱۳۶۵ پس از پیروزی انقلاب اسلامی روشن شد؛ چراغی که کم‌سو بود، اما در آن شرایط خاص کشور، بدون شک درخور تحسین بود. با تصمیم فدراسیون فوتبال، قهرمانان باشگاه‌های هر استان به قید قرعه به‌مصاف هم رفتند که البته رفت‌وبرگشتی‌نبودن دیدار‌ها موجب اعتراض‌هایی شد، اما تیم‌ها از حق میزبانی‌شان گذشتند تا چرخ رقابت‌های باشگاه‌های کشور ولو به‌صورت حذفی به حرکت دربیاید.

پیروزی ابومسلم در نخلستان

ابومسلم، قهرمان باشگاه‌های مشهد، در اولین گام سه‌شنبه ۱۷ تیر به‌مصاف نخلستان سراوان، نماینده سیستان‌وبلوچستان رفت. دیداری که با حضور ۳ هزار تماشاگر در ورزشگاه ۱۷ شهریور زاهدان به قضاوت حسین خوشخوان و کمک‌هایش از تهران برگزار شد. شاگردان علیرضا گیل‌عرب که به‌سختی عازم زاهدان شده بودند و حریف را هم دست‌کم گرفته بودند، دقیقه ۲۸ اولین گل بازی را دریافت کردند تا چرتشان پاره شود و به خودشان بیایند.

بعد از این گل ابومسلم یکپارچه حمله شد و نخلستانی‌ها فقط دفع توپ می‌کردند تا اینکه حسین شاملو دقیقه ۴۲ بازی را به تساوی کشاند. بعد از این گل انگار نماینده سیستان چرخ‌هایش از کار افتاد، چون کاظم غیاثیان و شهریار رضایی دقایق ۴۴ و ۴۵ اختلاف را به دو گل رساندند. با شروع نیمه دوم کاظم غیاثیان و محمد اعظم دقایق ۵۰ و ۵۷ بازهم گل‌زنی کردند و پس از آن به اداره بازی پرداختند که نتیجه این احتیاط گل دقیقه ۶۵ حریف بود.

حذف عجیب در خانه

ابومسلم در دومین گام با قرعه میزبانی روبه‌رو شد تا سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۶۵ در ورزشگاه خانگی‌اش یعنی تختی مشهد به‌مصاف پاس بوشهر برود. حضور ۴ هزار تماشاگر هم مزید بر علت بود تا مشکی‌پوشان که سعید صیامی را هم پس از مدت‌ها در جمع خودشان می‌دیدند، همه‌چیز را برای صعود مهیا ببیند، اما رضا بهروان، داور مازندرانی این دیدار، سوتش را که به علامت پایان به صدا درآورد، ابومسلم با یک گل حذف شده بود. نیمه اول دو تیم ارائه‌گر بازی سرد و بی‌برنامه بودند، اما با شروع نیمه دوم این بوشهری‌ها بودند که پاشنه‌آشیل ابومسلم یعنی عمق دفاع این تیم را نشانه رفتند و سرانجام دقیقه ۷۴ بر اثر تعلل اکبر میثاقیان به گل دست یافتند.

ابومسلمی‌ها به نشانه آفساید به این گل معترض شدند و از این دقیقه، بازی کاملا از دست داور خارج شد به‌ویژه که تماشاگران هم به‌شدت داور مازنی را آماج الفاظ رکیک قرار داده بودند. داور برای ختم غائله دو دقیقه بعد، افتادن شاملو را پنالتی تشخیص داد، اما محمد اعظم پنالتی‌اش از کنار تیرک عمودی به خارج رفت. پس از این پنالتی ازدست‌رفته، ابومسلم با سرعت‌بخشیدن به بازی دست به حملات احساسی و بی‌برنامه زد که حاصلی برایش نداشت تا مشکی‌ها راهی به جمع هشت تیم برتر پیدا نکنند و در خانه حذف شوند.

ابومسلم: سعید جوشش، اکبر میثاقیان (کاپیتان)، ناصر توفیقی، جعفر رئوف، بهزاد ثابتی، اصغر جانداری، حسین شاملو، جلیل قوچان‌نژاد، شهریار رضایی، محمد اعظم، سیدحسین سیدحسینی، مجتبی دولت‌خواه | مربی: علیرضا گیل‌عرب
در پایان این مسابقات، تیم ملوان بندانزلی به عنوان قهرمانی رسید. این تیم در بازی فینال که در ورزشگاه شهید شیرودی تهران برگزار شد، با دو گل تیم خیبر خرم‌آباد را شکست داد؛ تیمی که موفق شده بود پرسپولیس را حذف کند.

صعود تیم نوجوانان خراسان از نیشابور

مرحله مقدماتی مسابقات نوجوانان کشور در دو شهر تبریز و نیشابور برگزار شد که در تبریز سیزده تیم و در نیشابور دوازده تیم به رقابت پرداختند. شاگردان مرتضی خسرومنش در گروه الف مسابقات در نیشابور و در اولین گام به‌مصاف سمنان رفتند و نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل دشت نکردند. آن‌ها در دومین روز هم با همین نتیجه به کارشان در مقابل خوزستان پایان دادند.

خراسان در سومین گام با تک‌گل منوچهر ارباب در دقیقه‌یک از سد شهرری گذشت و با تکرار همین نتیجه مقابل زنجان روز چهارم را هم با پیروزی پشت‌سر گذاشت. این‌بار منوچهر ارباب دقیقه ۳۰ گل‌زنی کرد. پیروزی ۳ بر ۰ مقابل همدان نیز نتیجه روز آخر این رقابت‌ها بود که با گل‌های منوچهر ارباب در دقایق ۱۳ و ۶۵ و هادی برگی‌زر در دقیقه ۱۷ حاصل شد. با این نتایج، خراسان بعد از خوزستان راهی مرحله بعدی این رقابت‌ها شد. پس از پایان مرحله اول، محمود بیداریان ۳۶ بازیکن را به اردوی تیم‌ملی فراخواند که دراین‌میان چهار خراسانی به نام‌های مجید دریایی، جواد موسوی، علیرضا (اصغر) سلیمانی و منوچهر ارباب هم حضور داشتند.

ناکامی نوجوانان بدون گل زده و خورده

مرحله دوم رقابت‌های نوجوانان کشور اواخر شهریور در دو گروه چهارتیمی به‌میزبانی رشت و لاهیجان برگزار شد و تیم خراسان در گروه ب به رقابت با گیلان، بوشهر و آذربایجان‌شرقی پرداخت. خراسان اولین گام را با تساوی بدون گل مقابل آذربایجان‌شرقی پشت‌سر گذاشت. این نتیجه مقابل بوشهر و گیلان هم تکرار شد تا نوجوانان خراسان بدون گل زده و خورده و با سه تساوی و سه امتیاز از صعود بازبمانند. دیدار فینال این مسابقات را تیم‌های خوزستان و مازندران که با غلبه بر بوشهر و گیلان به این مسابقه گام گذاشته بودند، برگزار کردند که خوزستان گوی قهرمانی را ربود و گیلان میزبان نیز بر سکوی سوم نشست. گفتنی است محمد جلالی تنها داور مشهدی حاضر در این مسابقات بود.

نوجوانان خراسان:مجید دریایی، رضا دلپاک، علی هاشمی، علی متدین، منوچهر ارباب، محمود حسین‌زاده، هادی برگی‌زر، عباس نبوی، جواد موسوی، اصغر (علیرضا) سلیمانی، محسن چاردهی، یوسف کاظمی، مجید گروجی، محمد ریاحی، جواد کلاسیان، اسد طوسی، محمد بذرافشان، محمد واحدیان | مربی: مرتضی خسرومنش | سرپرست: حسن‌زاده

سومی تیم جوانان خراسان در اصفهان

فدراسیون فوتبال در این سال همه تیم‌ها را به اصفهان فراخواند تا ۲۴ استان در چهار گروه در آغازین روز‌های سال ۱۳۶۵ به رقابت بپردازند تا پس از شصت بازی چهره هشت تیم برتر مشخص شود. تیم خراسان نیز با مربیگری اسماعیل شجیع در گروه اول این مسابقات قرار گرفت و پس از خوزستان راهی مرحله دوم شد. خراسان در مقابل خوزستان تن به شکست داد، با زنجان مساوی کرد و بر تیم‌های مرکزی، همدان و سمنان غلبه کرد. این تیم ۱۰ گل زد و فقط دو گل خورد. پس از سه ماه فاصله میان مرحله مقدماتی تا نهایی از ۸ تیر، هشت تیم برتر بازهم به‌میزبانی اصفهان در دو گروه به‌مصاف هم رفتند.

شاگردان اسماعیل شجیع در اولین گام به‌مصاف تهران رفتند و با بازی منطقی و حساب‌شده به یک امتیاز در مقابل شاگردان مهدی دینورزاده دست یافتند. خراسان در این بازی به‌خوبی جمشید شاه‌محمدی و محسن گروسی دو مهاجم تهران را از کار انداخت.

خراسانی‌ها در دومین گام خیلی سریع نسخه بوشهر را پیچیدند و با دو گلی که در دقایق ابتدایی بازی به‌ثمر رساندند، دو امتیاز شیرین را به‌نام خود ثبت کردند. کاظم فوجی و مجید حسینی‌پور زنندگان گل‌های خراسان در دقایق ۹ و ۱۶ بودند. سپیدپوشان خراسان در آخرین گام مقابل اصفهان میزبان قرار گرفتند و درحالی با پنالتی دقیقه ۷۵ تن به شکست دادند که با تساوی بوشهر و تهران و با تفاضل گل بهتر نسبت به اصفهان به‌عنوان تیم دوم به نیمه‌نهایی رسیدند تا در مقابل تیم اول گروه الف یعنی مازندران صف‌آرایی کنند. دیداری که با شکست ۲ بر ۰ خراسان همراه شد. دروازه خراسان در این بازی دقایق ۳۷ و ۵۵ گشوده شد. تهران نیز پس از غلبه ۲ بر ۱ مقابل گیلان به فینال رسید.

خراسان مغموم از شکست ۱۴ تیر در دیدار رده‌بندی، ۲ بر ۱ از سد گیلان گذشت تا بر سکوی سوم بنشیند. برای خراسان در این بازی قربانعلی رضاپور دقیقه ۱۳ و علی شریعتی دقیقه ۶۴ گل‌زنی کردند. گل گیلان نیز دقیقه ۲۸ به‌ثمر رسید. جمشید بیهقی داور اعزامی مشهدی این رقابت‌ها بود. پس از پایان این رقابت‌ها ۲۶ بازیکن به اردوی تیم‌ملی جوانان برای شرکت در رقابت‌های جوانان آسیا در قطر دعوت شدند که مجید حسینی‌پور و علی شریعتی از خراسان نیز جزو مدعوین بودند.
خراسان: حسین طباطبائی، امیر عصارزاده، حسین خارایی، مجید حسینی‌پور، رضا نیکجو، حسن بادامکی، علی شریعتی (کاپیتان)، قربانعلی رضاپور، کاظم فوجی، شهریار ناظری، امیرشاملو | مربی: اسماعیل شجیع

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->